Ogólnopolski program „Czytam sobie. Pierwsza klasa!”

W roku szkolnym 2020/2021 klasy 1a i 1b zakwalifikowały się do ogólnopolskiego programu „Czytam sobie. Pierwsza klasa!” realizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Wydawnictwo Harper Collins Polska.

Zadaniem tego programu jest wspieranie nauczycieli, rodziców, a przede wszystkim dzieci w nauce czytania na pierwszym etapie szkoły. Jest to czas pełen wyzwań i trudności. Zajęcia realizowane w ramach programu pokazują, że nauka czytania od początku może być ciekawą przygodą, a nie przykrym obowiązkiem szkolnym.

Zaletą akcji „Czytam sobie pierwsza klasa!” było rozbudzanie w dzieciach pasji poznawania poprzez czytanie. Radość czytania to nie tylko poczucie odkrywania atrakcyjnych wydarzeń. To również przemyślana nauka pracy z tekstem poprzez różnorodne ćwiczenia słownikowe, doskonalenie umiejętności głoskowania, literowania, składania zdań oraz sięgania do słowniczka trudniejszych wyrazów, czy atrakcje w postaci dyplomów sukcesu.

Wielkim zainteresowaniem cieszyły się zajęcia z wykorzystaniem zeszytów lekturowych, Zadania wykonywane w ten sposób były atrakcyjne dla dzieci, które z niecierpliwością i radością chciały się dzielić wrażeniami po przeczytanej lekturze. Bardzo chętnie rozmawiały i opowiadały o swoich doświadczeniach i odczuciach. Ze skupieniem słuchały również książeczek czytanych przez nauczyciela lub kolegę z klasy oraz wykonywały tematyczne prace plastyczne . Dużą radość sprawiły dzieciom gadżety otrzymane w ramach programu: karty czytelnika, naklejki, magnesy, zakładki, książeczki dla rodziców, plan lekcji.

Jednym z efektów osiągniętych dzięki działaniom w ramach akcji „Czytam sobie. Pierwsza klasa!” jest wzrost poszanowanie dla zasobów wody na planecie i we własnym domu. Dzieci przekazują informacje rodzicom, także na temat zasadności segregacji śmieci i próbach “produkowania” odpadów w mniejszej ilości. W większości nasze zajęcia prowadziły młodego czytelnika od składania liter i sylab do płynnego czytania. Pozwoliły dziecku szybko poczuć smak sukcesu. Sukcesu z pierwszej przeczytanej książki. Przy panującej obecnie tendencji na nieczytanie mamy nadzieję przyczynić się do tego, by dziecko czytało z zainteresowaniem i chciało sięgnąć po kolejne pozycje. Pozostaje mieć nadzieję, że mali amatorzy książek odkryją w sobie tę pasję, wyrastając z czasem na mądrych i zaangażowanych – dorosłych już – czytelników. Życzymy im tego z całego serca!

 

Agata Nowak-Zawada

Zeszyty lektur klasy 1a
Zeszyty lektur klasy 1b