Regulamin Szkolnego Konkursu Ortograficznego o tytuł ,,MISTRZA ORTOGRAFII” dla klas V-VI i VII-VIII
Organizator: Organizatorami konkursu są nauczyciele języka polskiego uczący w klasach V – VIII Publicznej Szkoły Podstawowej im. Andrzeja Wajdy w Rudnikach
Uczestnicy
W konkursie mogą brać udział uczniowie klas V – VI i VII – VIII wyłonieni w eliminacjach klasowych. Z każdego oddziału 4 uczniów.
Cele konkursu
- Dbałość o czystość i piękno języka polskiego.
- Propagowanie idei poprawnej pisowni.
- Motywowanie uczniów do doskonalenia własnych umiejętności w zakresie ortografii.
- Podniesienie poziomu znajomości ortografii i interpunkcji polskiej.
- Doskonalenie umiejętności stosowania zasad ortograficznych.
- Kształcenie pamięci, uwagi i logicznego myślenia.
- Rozbudzenie w uczniach tzw. czujności ortograficznej.
- Wdrożenie do pracy ze słownikiem ortograficznym.
Przebieg konkursu:
Organizacja konkursu
- Przeprowadzany jest przez nauczycieli języka polskiego – panią Agnieszkę Pietrzak i Beatę Rasztar, które we własnym zakresie przygotowują teksty dyktand.
- Prace uczniów sprawdzać i oceniać będzie komisja konkursowa powołana przez Dyrektora Szkoły.
- Uczestników do konkursu wyłania nauczyciel języka polskiego (uczący w danej klasie) na podstawie wyników, jakie uczeń osiągnął z zakresu umiejętności ortograficznych.
- Pierwszy etap konkursu odbędzie się w dowolny wybrany przez nauczyciela dzień do 6 grudnia 2019r. Etap drugi odbędzie się 13 grudnia 2019r.
- Wyniki zostaną ogłoszone w terminie 3 dni po przeprowadzonym konkursie.
- W przypadku stwierdzenia niesamodzielnej pracy członek komisji konkursowej przerywa pracę uczniowi i poleca mu opuszczenie sali, co jest jednoznaczne z dyskwalifikacją ucznia.
- Prace uczestników przechowywane są do końca roku szkolnego.
Zasady oceniania
- Prace konkursowe oceniać będzie komisja powołana przez organizatora konkursu.
- Komisja konkursowa ocenia poprawność ortograficzną i interpunkcyjną:
- a) Za błędy uważa się pisownię rz – ż, ó – u, h – ch, pisownię “nie” z czasownikami, przymiotnikami, rzeczownikami i przysłówkami, pisownię wyrazów wielką literą, ą – ę z utratą dźwięczności, zmiękczenia, pisownia wyrazów złożonych i zrostów, opuszczone litery lub wyrazy, zniekształcone końcówki wyrazów.
- b) Błędy interpunkcyjne: trzy błędy interpunkcyjne mają wartość jednego błędu ortograficznego.
- c) Nie uznaje się błędów, które uczeń poprawił w następujący sposób:
– błędna litera lub wyraz zostały przekreślone,
– poprawna litera lub wyraz zostały zapisane nad lub obok przekreślenia.
- d) Wszelkie “przeróbki” liter uznaje się za błędy, uczeń nie może używać korektora i zmazywacza.
Nagrody
- Tytuł “Mistrza Ortografii” w kategorii kl. V – VI i VII – VIII otrzymuje uczeń, który popełnił jak najmniejszą ilość błędów (zasady oceniania pkt 2 a, b). Zostaje on przyznany podczas najbliższej uroczystej akademii.
- Dwóch/dwoje uczniów z klas VI – VIII, którzy popełnią najmniejszą ilość błędów, reprezentować będą szkołę w Rejonowym Dyktandzie w Kluczborku
Uwagi ogólne dotyczące przebiegu konkursu
- Organizatorzy uczulają uczniów, że należy pisać wyraźnie, a błędy poprawiać przez skreślenie całego wyrazu i napisanie go ponownie.
- Nauczyciele czytają całe dyktando w celu zapoznania uczniów z jego treścią.
- Nauczyciele dyktują po kolei każde zdanie. Nie mówią, gdzie należy postawić kropkę, przecinek, wielką literę.
- Każde następne zdanie można dyktować po upewnieniu się, że wszystkie dzieci napisały zdanie poprzednie.
- Po napisaniu dyktanda nauczyciel czyta je jeszcze raz – dość wolno. Dzieci sprawdzają swoje zdania, poprawiają, uzupełniają ewentualne braki.
Regulamin Szkolnego Konkursu Ortograficznego o tytuł ,,MISTRZA ORTOGRAFII” dla uczniów klas II i III
Cele konkursu:
- podniesienie poziomu kompetencji ortograficznych,
- wyrabianie nawyku stosowania reguł ortograficznych,
- motywowanie uczniów do doskonalenia własnych umiejętności w zakresie ortografii,
- wyrabianie nawyku poprawnego pisania,
- oswajanie dzieci z samodzielnym radzeniem sobie w sytuacjach trudnych ( konkurs, test, sprawdzian),
- wyłonienie MISTRZA ORTOGRAFII klas II i III.
Organizacja konkursu, Konkurs składa się z dwóch etapów:
I etap przeprowadza nauczyciel uczący w danej klasie w dowolnym dniu do 10 grudnia 2019r.
II etap odbędzie się 13 grudnia 2019r. Ten etap jest etapem finałowym na terenie szkoły. Wyłoni on szkolnego MISTRZA ORTOGRAFII klas II i III.
Zasady ogólne konkursu:
- Nauczyciele wyłaniają po 4 uczniów z każdej klasy do etapu szkolnego.
- Uczniowie biorący udział w konkursie piszą dyktando lub rozwiązują test ortograficzny (krzyżówki, rebusy).
- Teksty dyktand piszą długopisem, nie wolno używać korektora. Błędnie napisaną literę skreślają i umieszczają nad nią poprawny zapis.
- Prace uczniów sprawdzać i oceniać będzie komisja konkursowa powołana przez Dyrektora Szkoły.
- Po sprawdzeniu prac zostanie wyłoniony ,,MISTRZ ORTOGRAFII” klas II i III.
- Laureaci otrzymają nagrody i dyplomy od dyrektora szkoły podczas uroczystej akademii.
- Po przeprowadzonym konkursie zostanie sporządzony protokół.
mgr Agnieszka Pietrzak