Szkolny Konkursu Ortograficzny o tytuł ,,MISTRZA ORTOGRAFII”

Regulamin Szkolnego Konkursu Ortograficznego o tytuł ,,MISTRZA ORTOGRAFII” dla klas V-VI i VII-VIII

 Organizator: Organizatorami konkursu są nauczyciele języka polskiego uczący w klasach V – VIII Publicznej Szkoły Podstawowej im. Andrzeja Wajdy w Rudnikach

Uczestnicy
W konkursie mogą brać udział uczniowie klas V – VI i VII – VIII wyłonieni w eliminacjach klasowych. Z każdego oddziału 4 uczniów.

Cele konkursu

  1. Dbałość o czystość i piękno języka polskiego.
  2. Propagowanie idei poprawnej pisowni.
  3. Motywowanie uczniów do doskonalenia własnych umiejętności w zakresie ortografii.
  4. Podniesienie poziomu znajomości ortografii i interpunkcji polskiej.
  5. Doskonalenie umiejętności stosowania zasad ortograficznych.
  6. Kształcenie pamięci, uwagi i logicznego myślenia.
  7. Rozbudzenie w uczniach tzw. czujności ortograficznej.
  8. Wdrożenie do pracy ze słownikiem ortograficznym.

 

Przebieg konkursu:

Organizacja konkursu

  1. Przeprowadzany jest przez nauczycieli języka polskiego – panią Agnieszkę Pietrzak i Beatę Rasztar, które we własnym zakresie przygotowują teksty dyktand.
  2. Prace uczniów sprawdzać i oceniać będzie komisja konkursowa powołana przez Dyrektora Szkoły.
  3. Uczestników do konkursu wyłania nauczyciel języka polskiego (uczący w danej klasie) na podstawie wyników, jakie uczeń osiągnął z zakresu umiejętności ortograficznych.
  4. Pierwszy etap konkursu odbędzie się w dowolny wybrany przez nauczyciela dzień do 6 grudnia 2019r. Etap drugi odbędzie się 13 grudnia 2019r.
  5. Wyniki zostaną ogłoszone w terminie 3 dni po przeprowadzonym konkursie.
  6. W przypadku stwierdzenia niesamodzielnej pracy członek komisji konkursowej przerywa pracę uczniowi i poleca mu opuszczenie sali, co jest jednoznaczne z dyskwalifikacją ucznia.
  7. Prace uczestników przechowywane są do końca roku szkolnego.

Zasady oceniania

  1. Prace konkursowe oceniać będzie komisja powołana przez organizatora konkursu.
  2. Komisja konkursowa ocenia poprawność ortograficzną i interpunkcyjną:
  1. a) Za błędy uważa się pisownię rz – ż, ó – u, h – ch, pisownię “nie” z czasownikami, przymiotnikami, rzeczownikami i przysłówkami, pisownię wyrazów wielką literą, ą – ę  z utratą dźwięczności, zmiękczenia, pisownia wyrazów złożonych i zrostów, opuszczone litery lub wyrazy, zniekształcone końcówki wyrazów.
  2. b) Błędy interpunkcyjne: trzy błędy interpunkcyjne mają wartość jednego błędu ortograficznego.
  3. c) Nie uznaje się błędów, które uczeń poprawił w następujący sposób:

             – błędna litera lub wyraz zostały przekreślone,

             – poprawna litera lub wyraz zostały zapisane nad lub obok przekreślenia.

  1. d) Wszelkie “przeróbki” liter uznaje się za błędy, uczeń nie może używać korektora i zmazywacza.

Nagrody

  1. Tytuł “Mistrza Ortografii” w kategorii kl. V – VI i VII – VIII otrzymuje uczeń, który popełnił jak najmniejszą ilość błędów (zasady oceniania pkt 2 a, b). Zostaje on przyznany podczas najbliższej uroczystej akademii.
  2. Dwóch/dwoje uczniów z klas VI – VIII, którzy popełnią najmniejszą ilość błędów, reprezentować będą szkołę w Rejonowym Dyktandzie w Kluczborku     

Uwagi ogólne dotyczące przebiegu konkursu

  1. Organizatorzy uczulają uczniów, że należy pisać wyraźnie, a błędy poprawiać przez skreślenie całego wyrazu i napisanie go ponownie.
  2. Nauczyciele czytają całe dyktando w celu zapoznania uczniów z jego treścią.
  3. Nauczyciele dyktują po kolei każde zdanie. Nie mówią, gdzie należy postawić kropkę, przecinek, wielką literę.
  4. Każde następne zdanie można dyktować po upewnieniu się, że wszystkie dzieci napisały zdanie poprzednie.
  5. Po napisaniu dyktanda nauczyciel czyta je jeszcze raz – dość wolno. Dzieci sprawdzają swoje zdania, poprawiają, uzupełniają ewentualne braki.

 

Regulamin Szkolnego Konkursu Ortograficznego o tytuł ,,MISTRZA ORTOGRAFII” dla uczniów klas II i III

Cele konkursu:

  • podniesienie poziomu kompetencji ortograficznych,
  • wyrabianie nawyku stosowania reguł ortograficznych,
  • motywowanie uczniów do doskonalenia własnych umiejętności w zakresie ortografii,
  • wyrabianie nawyku poprawnego pisania,
  • oswajanie dzieci z samodzielnym radzeniem sobie w sytuacjach trudnych ( konkurs, test, sprawdzian),
  • wyłonienie MISTRZA ORTOGRAFII klas II i III.

 

Organizacja konkursu, Konkurs składa się z dwóch etapów:

I etap przeprowadza nauczyciel uczący w danej klasie w dowolnym dniu do 10 grudnia 2019r.

II etap odbędzie się 13 grudnia 2019r. Ten etap jest etapem finałowym na terenie szkoły. Wyłoni on szkolnego MISTRZA ORTOGRAFII klas II i III.

Zasady ogólne konkursu:

  1. Nauczyciele wyłaniają po 4 uczniów z każdej klasy do etapu szkolnego.
  2. Uczniowie biorący udział w konkursie piszą dyktando lub rozwiązują test ortograficzny (krzyżówki, rebusy).
  3. Teksty dyktand piszą długopisem, nie wolno używać korektora. Błędnie napisaną literę skreślają i umieszczają nad nią poprawny zapis.
  4. Prace uczniów sprawdzać i oceniać będzie komisja konkursowa powołana przez Dyrektora Szkoły.
  5. Po sprawdzeniu prac zostanie wyłoniony ,,MISTRZ ORTOGRAFII” klas II i III.
  6. Laureaci otrzymają nagrody i dyplomy od dyrektora szkoły podczas uroczystej akademii.
  7. Po przeprowadzonym konkursie zostanie sporządzony protokół.

 mgr Agnieszka Pietrzak